Fodboldstævnets historie

I 1994 var to daværende elever, Thomas Jegaard og Harald Stillinge, til volleystævne på Tyrifjord i Norge. I ventetiden spillede de fodbold på kryds og tværs med elever fra de øvrige nordiske lande. De fik ekstra mange bekendtskaber og venner. Da de kom hjem fra volleyturen, fik de ideen om at lave et tilsvarende stævne, hvor det gjaldt fodbold, for det var spændende at skabe relationer og fællesskaber. For Harald betød det også, at det var fedt at være sammen med andre adventister. Elevtallet på Vejlefjord var mindre dengang, og mange af eleverne kom fra små menigheder. Menneskelige kerneværdier opstår ved bekendtskaber, venskaber og det fælleskab, der opstår, når man spiller fodbold for sjov – og alvor!

Efter at have præsenteret deres ide, fik de lov til at lave et stævne. De startede med at skrive rundt til alle adventistskoler i Norden, England og Tyskland. Der kom 7 hold, og efter turneringen blev de opfordret til at lave stævnet igen året efter. Uden at vide det, havde de og deres kammerater på skolen startet en succes, som Vejlefjord stadig har i dag – Det Internationale fodboldstævne. Her kan man mødes omkring den fælles tid, man har og har haft på Vejlefjord.

To år efter spurgte Skodsborg Fysioterapiskole, om de kunne komme med, og efterhånden som tiden gik, fik tidligere elever på Vejlefjord også lov at komme med. Holdet ”Mælkedrengene” fik lov til at tage til mange udenlandske stævner. Vi håber de en dag kommer til at spille på samme hold igen, selv om det også er godt at møde enkelte af spillerne på andre hold.

Skulle man nævne alle dem, der har været med til at gøre en forskel gennem tiden, ville listen blive lang. På Vejlefjordskolen lærer man at hjælpe til, og man lærer af de ældre elever, hvordan de har klaret opgaverne ved stævnerne. På denne måde er et stævne en praktisk lærermester og kompetenceudvikler. Til det kommende stævne er der 30 elever, der hjælper til. Uden dem var det svært at få det hele til at fungere på sådan et stort stævne.

På volleystævnerne spiller er de nordiske skoler værter på skift, og tilsvarende ved korfestivalerne.

Stævnet har også bevirket, at fodbold er blevet en stadig større aktivitet på Vejlefjord. Skolen har ansat en dygtig engelsk cheftræner, Patrick. Han har under sine vinger en pigetræner, en ungdomstræner og en juniortræner. På Vejlefjord kan du nu også blive hjælpetræner. En af Patricks grundholdninger er respekt. Respekt for dommer, for hinanden, modstanderne og trænerne. Til Vejlefjordstævnet er der ingen der bliver udtaget, man vælger at spille sammen med sine venner, helt lige som i opstartstiden.

Skolens præsteteam er en aktiv del af arrangementet, da stævnet efterhånden er blevet en magnet for unge mennesker. De tager sig i fællesskab af den åndelige del af programmet. Det gør alt sammen, at stævnet går op i en højere enhed, så det åndelige og fysiske hænger sammen.